ÎN ATENȚIA OPERATORILOR ECONOMICI
Bună ziua!
Vă transmit 0ME 7436_19_11_2024 privind aprobarea Calendarului etapelor şi acţiunilor pentru stabilirea cifrei de şcolarizare în învățământul preuniversitar dual și în învățământul profesional de stat pentru anul școlar 2025-2026, a modelelor proiectelor cifrei de şcolarizare în învăţământul preuniversitar dual şi în învăţământul profesional de stat pentru avizarea de către Comitetul local de dezvoltare a parteneriatului social, Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic şi unitatea administrativ-teritorială, precum şi a modelelor "Situaţia solicitărilor operatorilor economici şi propunerea de cifră de şcolarizare la învăţământul profesional de stat, pentru anul şcolar 2025-2026" , „Solicitare de şcolarizare în învăţământul profesional de stat pentru anul şcolar 2025-2026” și ”Solicitare de școlarizare în învățământul preuniversitar dual pentru anul școlar 2025-2026”.
Vă rog să popularizați 0ME 7436_19.11_2024 în rândul operatorilor economici, parteneri în organizarea învățământului tehnologic, precum și autorităților administrației publice locale acolo unde există solicitări ale operatorilor economici pentru învățământul preuniversitar dual.
Vă aduc în atenție următoarele articole legislative:
1. OME 5732_29_09_2022 privind aprobarea Metodologiei de organizare şi funcţionare a învăţământului dual
Art. 23
(1)Cifra de şcolarizare pentru învăţământul dual se stabileşte anual, pe baza solicitărilor operatorilor economici.
(2)Modelul de adresă de solicitare a operatorilor economici pentru şcolarizare prin învăţământul dual este prezentat în anexa nr. 2 la prezenta metodologie.
(3)Adresa de solicitare pentru şcolarizare prin învăţământul dual se transmite de către operatorii economici la Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, la sediul central al instituţiei, prin e-mail sau prin fax, la termenul stabilit în Calendarul etapelor şi acţiunilor pentru stabilirea cifrei de şcolarizare la învăţământul dual, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei.
(4)Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic centralizează la nivel naţional, regional şi judeţean solicitările operatorilor economici şi le transmite inspectoratelor şcolare şi unităţilor administrativ-teritoriale menţionate în solicitările operatorilor economici.
(5)Inspectoratele şcolare întreprind toate demersurile pentru fundamentarea cifrei de şcolarizare, cu respectarea prevederilor Metodologiei privind fundamentarea cifrei de şcolarizare pentru învăţământul preuniversitar de stat, cuprinderea efectivelor de preşcolari şi elevi din unităţile de învăţământ particular, precum şi emiterea avizului conform, în vederea organizării reţelei unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobată anual prin ordin al ministrului educaţiei.
(6)Inspectoratele şcolare au obligaţia de a răspunde solicitărilor operatorilor economici prin analizarea şi includerea cu prioritate a acestor solicitări în proiectul planului de şcolarizare.
(7)Obligaţiile menţionate la alin. (5) şi (6) vizează satisfacerea integrală a solicitărilor operatorilor economici, condiţionate de îndeplinirea caracteristicilor şi cerinţelor specifice pentru învăţământul dual, menţionate la art. 4 şi 5, cu excepţia situaţiilor care pot fi motivate obiectiv în legătură cu autorizarea unităţilor de învăţământ, capacitatea de şcolarizare în cadrul reţelei de învăţământ existente sau imposibilitatea constituirii formaţiunilor de studiu în limitele efectivelor de elevi stabilite prin reglementările în vigoare pentru învăţământul dual.
(8)În situaţia neîndeplinirii, parţial sau în totalitate, a solicitărilor operatorilor economici, inspectoratele şcolare au obligaţia informării în scris a operatorilor economici respectivi, cu precizarea motivelor obiective pentru care nu au putut fi onorate.
(9)În cazul în care solicitările unor operatori economici nu pot fi onorate la nivel judeţean, Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic colaborează cu inspectoratele şcolare de la nivelul regiunii de dezvoltare şi operatorii economici interesaţi, în vederea identificării soluţiilor de satisfacere la nivel regional a solicitărilor care, din motive obiective, nu pot fi îndeplinite la nivel judeţean.
Art. 36
(1)Învăţământul dual pentru nivelul 3 de calificare, este organizat după clasa a VIII-a, ca parte a învăţământului secundar superior.
(2)Învăţământul dual pentru nivelul 3 de calificare se finalizează cu examen de certificare a calificării profesionale.
(3)Învăţământul dual pentru nivelul 3 de calificare se poate organiza numai în unităţile de învăţământ profesional şi tehnic acreditate sau autorizate să furnizeze formare profesională iniţială pentru calificări de nivel 3 prevăzute în Registrul naţional al calificărilor.
Art. 37
Calendarul etapelor şi acţiunilor pentru stabilirea cifrei de şcolarizare la învăţământul dual pentru nivelul 3 de calificare se elaborează anual şi se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei.
Art. 43
(1)Învăţământul dual pentru nivelul 4 de calificare se poate organiza numai în unităţile de învăţământ profesional şi tehnic acreditate sau autorizate să furnizeze formare profesională iniţială pentru calificări de nivel 4 prevăzute în Registrul naţional al calificărilor.
Art. 44
Calendarul etapelor şi acţiunilor pentru stabilirea cifrei de şcolarizare la învăţământul dual pentru calificări de nivel 4, se elaborează anual şi se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei.
2. OME 5733_07_10_2022 pentru aprobarea Metodologiei de acces si de organizare si desfasurare
a admiterii in invatamantul dual pentru calificari profesionalede nivel 4, conform Cadrului national al calificarilor
Art. 3. - (1) Invatamantul dual pentru calificari profesionale de nivel 4 cu durata de 2 ani se organizeaza dupa clasa aXI-a de invatamant profesional si profesional dual sau dupa stagiile de pregatire practica absolvite dupa ciclul inferior alliceului, ca parte a invatamantului secundar superior, ciclul superior al liceului, ca invatamant cu frecventa, curs de zi. (2) Invatamantul dual pentru calificari profesionale de nivel 4 cu durata de 3 ani se organizeaza dupa clasa a XI-a deinvatamant profesional si profesional dual sau dupa stagiile de pregatire practica absolvite dupa ciclul inferior alliceului, ca parte a invatamantului secundar superior, ciclul superior al liceului, ca invatamant cu frecventa, curs seral.
3. OMENCS 5033_29_09_2016 privind aprobarea Metodologiei de organizare și funcționare a învățământului profesional de stat
Art. 9. (1) Cifra de școlarizare pentru învățământul profesional se stabilește anual, pe baza nevoilor pieței muncii și a tendințelor de dezvoltare, conform documentelor de planificare, respectiv Planul regional de acțiune pentru învățământ (PRAI) la nivel regional și Planul local de acțiune pentru învățământ (PLAI) la nivel local, precum și pe baza solicitărilor operatorilor economici.
2) Cifra de școlarizare se stabilește la nivel județean cu respectarea prevederilor metodologiei de fundamentare a cifrei de școlarizare aprobate de ministrul educației naționale și cercetării științifice.
(3) Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic (CNDIPT), prin reprezentanții săi în fiecare regiune, asigură asistență metodologică inspectoratelor școlare și comitetelor locale de dezvoltare a parteneriatului social (CLDPS) în fundamentarea planului de școlarizare și stabilirea cifrei de școlarizare.
Procedură de admitere învățământ profesional 2024-2025
PROMOVAREA CALIFICĂRILOR DIN OFERTA EDUCAȚIONALĂ
PROMOVAREA OFERTEI EDUCAȚIONALE LA ȘCOLILE GIMNAZIALE DIN ZONĂ DE „ZIUA NAȚIONALĂ A MESERIILOR”
11 MARTIE 2024
Activitatea a avut ca obiectiv - promovarea ofertei educaționale a liceului pentru anul școlar 2024 – 2025 la școlile gimnaziale din zonă. S-a desfășurat online și a constat în prezentări PPT a calificărilor profesionale, dar și prezentări ale cadrelor didactice și elevilor școlii de la calificările din ofertă. Alături de noi au fost ca întotdeauna, operatorii economici care au detaliat oportunitățile privind meseriile din ofertă și deschiderea lor de a forma și angaja viitorii absolvenți.
Cadre didactice și elevi de la:
Reprezentanți ai operatorilor economici:
BUNE PRACTICI ÎN PROMOVAREA ÎNVĂȚĂMÂNTULUI PROFESIONAL
Odată cu venirea primăverii și cu faptul că potrivit prevederilor art. 2 din Legea nr. 66/2019, data de 11 martie a fost declarată Ziua Natională a Meseriilor, iar în luna martie unitățile școlare desfășoară activități în cadrul Săptămânii Meseriilor; Liceul Tehnologic din Valea Călugărească vă invită la activitatea online: ”Bune practici Școală-Agent economic în viziunea ofertei educaționale 2023-2024 la Liceul Tehnologic ”Gheorghe Ionescu-Sisești” comuna Valea Călugărească”, activitate ce va avea loc Vineri 10.03.2023, orele 11:30.
Acțiunea este organizată în parteneriat cu ISJ Prahova. La activitate participă: Școala Gimnazială ”Cănuță Ionescu” Urlați, Școala Gimnazială ”Ion Ionescu” comuna Valea Călugărească, Școala Gimnazială comuna Plopu, Școala Gimnazială comuna Dumbrava și agenții economicii locali din domenii ca: mecanică, alimentație publică, industrie alimentară, agricultură..., printre care: Alexavetcare Poiești, Agrianca SRL Ciupelnița, ICDVV Valea Călugărească.